Dne 3.9.2022 se na ústeckém letišti v Podhoří koná další ročník leteckého dne Nebe plné letadel.

Hlavní body programu

Akrobatická show – Lukáš Pařízek

Průlet JAS39 Gripen

Letadla letošního ročníku

Antonov AN-2

Letoun je v ČR známý pod přezdívkou „Andula“ a je možné jej spatřit létat v aeroklubech a v soukromém sektoru i dnes. Nejčastěji jsou “Anduly” využívány k paraprovozu, kdy dokáže do vzduchu dopravit až 12 parašutistů. Obvyklá výška náletu je 1 200 až 3 000 m. Vzhledem k velké kapacitě cestujících a nízkým provozním nákladům byl často užíván i k vyhlídkovým letům. Letoun je dále využíván k práškování polí, ale i jako hasicí speciál k hašení lesních požárů.
V současné době je v České republice okolo dvaceti letuschopných letounů An-2.

Jakovlev Jak-3

byl sovětský stíhací letoun vyráběný a nasazený během druhé světové války a považovaný za jeden z nejlepších stíhacích letounů druhé světové války. Stíhací letoun Jak-3 byl oproti svému předchůdci Jak-1 důkladně odlehčen, dostal menší křídlo s menším rozpětím i nosnou plochou, poháněla jej výkonnější verze motoru Klimov M-105 a silnější výzbroj Menší množství strojů Jak-3 z předsériové výroby bylo nasazeno v době bitvy u Kurska, kde svou obratností i výkony v malých výškách převyšovaly stroje protivníka. Ovšem skutečné sériové stroje Jak-3 přicházely k bojovým jednotkám až na jaře 1944. Jako nejvyšší ocenění kvalit Jaků 3 nepochybně slouží i skutečnost, že si jej do výzbroje vybrali příslušníci francouzské stíhací jednotky Normandie-Němen, bojující po boku sovětských spojenců na východní frontě (jeden z originálních strojů s nimiž se „Normandie-Němen“ po válce vrátila domů, který se dodnes zachoval ve sbírkách francouzského Musée de l’air et de l’espace, je světovým unikátem). Historie tohoto bezesporu zajímavého a výkonného stroje nekončí ani v současné době. Rusko je v omezené kusové výrobě (s americkými motory) vyrábí pro solventní sběratele ještě dnes.

Meserschmitt BF 109

Messerschmitt Bf 109 byl německý bojový letoun, který byl standardním stíhacím letadlem Luftwaffe těsně před druhou světovou válkou a v jejím průběhu tvořil spolu s Focke-Wulfem Fw 190 páteř stíhacích sil Luftwaffe. Poprvé byl nasazen v roce 1937 během španělské občanské války a ve službě působil ještě v době zavádění proudových letadel na konci druhé světové války v roce 1945. V době svého vzniku patřil mezi nejpokročilejší stíhačky. Nesl moderní konstrukční prvky jako celokovovou samonosnou konstrukci, uzavřený kokpit a zatahovací podvozek. Byl poháněn kapalinou chlazeným, dvanáctiválcovým invertním spalovacím motorem. Běžně se nazýval Me 109, především spojeneckými posádkami a mezi německými esy, přestože nešlo o oficiální německé označení. Na leteckém dnu se představí ultralehká replika Bf 109.

Bell 412

Bell 412 je dvoumotorový víceúčelový vrtulník střední váhové kategorie s čtyřlistým nosným a dvoulistým tažným vyrovnávacím rotorem. Vrtulník vyrábí americká společnost Bell Helicopter Textron a licenčně také italská společnost Agusta. Vrtulník vychází z vývoje modelu Bell 212. Hlavním rozdílem je čtyřlistý kompozitní nosný rotor. Vrtulník je po celém světě oblíben především u policejních sborů, pobřežních hlídek a je často nasazován pro potřeby letecké záchranné služby. Některé země disponují i vojenskými verzemi.

Průlet JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen je proudový lehký jednomotorový víceúčelový bojový letoun tzv. kachní koncepce, vyvinutý a vyráběný švédskou společností Saab, který ve výzbroji nahradil starší typy Saab 35 Draken a Saab 37 Viggen. Zkratka JAS znamená Jakt, Attack och Spaning, tj. stíhací, útočný a průzkumný.
Ve zkratce je seřazení písmen podle důležitosti, “J” je hlavní a nejdůležitější, ostatní jsou za touto schopností, tedy Gripen je primárně stíhací letadlo s možností podnikat útočné a průzkumné mise.
JAS 39 Gripen dokáže operovat ze silničních cest, záložních letišť, ve dne i v noci a za špatného počasí. Potřebuje minimum personálu pro provoz a dokáže díky sofistikovaným systémům vzlétnout i přistát bez pozemního navedení na letištní plochu.
Díky vynikajícímu softwarovému vybavení které komunikuje s ostatními letadly a velením má pilot dokonalý přehled o svém okolí a průběhu mise v reálném čase.

Extra 330 SC – Lukáš Pařízek

Lukáš Pařízek je český akrobatický pilot, mistr České republiky v akrobatickém motorovém létání a bronzový medailista z mistrovství světa kluzáků. V roce 2016 se poprvé zúčastnil závodů v motorové i bezmotorové akrobacii. V témže roce se v bezmotorové akrobacii v Mladé Boleslavi umístil na 1. místě v kategorii sportsman a na Mistrovství České republiky v motorové akrobacii v Břeclavi na 3. místě také v kategorii sportsman. Klasickou akrobacii a letecké show létal na letounech Zlín 142,Super Decathlon, Zlín 50M, Extra330l, Extra300l, Xtreme XA42. Od roku 2021 létá letecká vystoupení a kategorii Unlimited na letadle Extra 330 SC s imatrikulací OK-LPJ.

Pfalz E.I.

Německá, Ale Vlastně Francouzská Stíhačka z Roku 1914
Francouzská letecká továrna Morane Saulnier vznikla v roce 1911 a začala vyrábět letouny označené Morane-Saulnier Type H. O dva roky později v roce 1913 zakupuje její licenci německá továrna Pfalz. V tomtéž roce kupují licenci i čeští bratři Čihákové a v Pardubicích staví identické letadlo pod názvem Rapid. A tak je záhada tří jmen vyřešena – jeden typ letadla létal pod třemi názvy.
Tento jednomístný letoun vyrobený firmou Morane Saulnier vzlétl poprvé roku 1913 a mezi francouzskými piloty dosáhl velké obliby. Na počátku války objednalo francouzské ministerstvo války 26 letounů M-S Type H, které byly vyzbrojeny jen osobními zbraněmi pilotů – revolvery a puškami. Některá letadla sloužila i ve Velké Británii.
Většinu letadel typu H poháněly rotační motory Gnome nebo Le Rhône o výkonu 60 kW (80 k), stejné jednotky používaly i německé licenční Pfalzy E.I. Továrna Pfalz poté pokračovala v dalším vývoji letounu, který do roku 1916 došel do verze Pfalz E.III, kterou již poháněl německý rotační devítiválec Siemens-Halske SH I o výkonu 82 kW (110 k).

Nieuport 12

byl francouzský dvoumístný průzkumný dvouplošník vyráběný od roku 1915. Nieuport 12 létal nejen ve francouzských vzdušných silách, ale i v britských Royal Flying Corps a Royal Naval Air Service a v italském a ruském letectvu.Verze se silnějším motorem Clerget 9B o výkonu 130 k byla označována jako Nieuport 12bis.  V menších počtech byly vyráběny z Nieuportu 12 odvozené typy Nieuport 13B (cvičný letoun s motorem Le Rhône 9C o výkonu 80 k) a Nieuport 14 s motorem Hispano-Suiza o výkonu 150 nebo 175 k.

Beech C45 Expeditor

C-45 byla vojenská verze populárního komerčního lehkého transportéru Beechcraft Model 18 z druhé světové války. Beech postavil v letech 1939 až 1945 pro armádní letectvo celkem 4 526 těchto letounů ve čtyřech verzích, navigační cvičný AT-7 Navigator, cvičný bombardovací a dělostřelecký AT-11 Kansan, užitkový transportní C-45 Expeditor a F-2 pro letecké snímkování a mapování. Verze AT-7 a AT-11 byly dobře známé navigátorům a bombardérům z 2. světové války, protože většina z nich absolvovala výcvik v těchto letounech. Tisíce kadetů pilotů AAF také absolvovaly pokročilý výcvik na dvoumotorových letounech Beech. Během počátku 50. let Beech kompletně přestavěl 900 C-45 pro letectvo. Dostaly nová sériová čísla a byly označeny C-45G a C-45H, které zůstaly ve službě až do roku 1963 pro administrativní a lehké nákladní úkoly.

W-3A Sokol

PZL W-3 Sokół je polský dvoumotorový víceúčelový vrtulník střední váhové kategorie s čtyřlistým nosným a třílistým tlačným vyrovnávacím rotorem. Vrtulník vyrábí společnost PZL-Świdnik (nyní AgustaWestland Świdnik). Vrtulník W-3 Sokół je první vrtulník, který byl vyvinut a sériově vyráběn výhradně v Polsku. Jeho vývoj započal v roce 1973. Poprvé vzlétnul 16. listopadu 1979, ovšem ukázaly se jeho nedostatky. Proto došlo k dalšímu vývoji a 6. května 1982 vzlétl další prototyp, který měl zásadní konstrukční změny. Od tohoto data byl také certifikován v Polsku, Rusku, Spojených státech a Německu. Vývoj vrtulníku vycházel ze sovětského lehkého modelu Mil Mi-2, který byl licenčně v Polsku od roku 1962 vyráběn. Vrtulník se začal vyrábět v roce 1985, ale produkce byla zpočátku nízká. Certifikaci FAR-29 (Federal Aviation Regulations) získal vrtulník v USA v květnu 1993. V prosinci téhož roku byla stejná certifikace udělena také v Německu. W-3 Sokół je vrtulník klasické koncepce, který využívá dva turbohřídelové motory PZL-10W. Je využíván pro vojenské účely, pro potřeby letecké záchranné služby, služby SAR, jako civilní dopravní vrtulník, pro VIP lety a další účely. V pořadí stý kus byl dokončen v červnu 1996.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *